Dinsdag 15 juli - Reisverslag uit Opuwo, Namibië van X Veenstra - WaarBenJij.nu Dinsdag 15 juli - Reisverslag uit Opuwo, Namibië van X Veenstra - WaarBenJij.nu

Dinsdag 15 juli

Blijf op de hoogte en volg X

15 Juli 2014 | Namibië, Opuwo

Vanochtend om 7 uur opgestaan. Die nacht met oordoppen in geslapen want het dorp onder ons was constant feest aan het vieren. En boven op de heuvel hoor je dat heel goed.
Na een lekker ontbijtje met o.a. oranjegekleurd rozijnenbrood, om half 9 naar de lodge voor een excursie naar een Himba dorp. Beetje gênant voelden we ons eerst wel. We werden echter gereden en begeleid door Titus, een oud militair die nog voor Namibie heeft gevochten. Zelf is hij van Ovambo origine, maar hij spreekt de taal van de Himba. We leren enkele zinnetjes van hem: moro moro ( goedemorgen),wery we (hoe gaat het) en wery nowa, (het gaat goed), oka himba ( dankjewel).........Met veel respect legt hij de gebruiken van de Himba's uit. Het volk is trots op haar eigen cultuur. Een man kan bij 5 vrouwen 45 kinderen hebben. Van de 10 kinderen mogen er ca 3 naar school. De rest moet de cultuur voortzetten. Kinderen die school gevolgd hebben, komen meestal niet meer terug.
We bezoeken een dorp, omheind met stokken. Hierin zijn enkele hutten en andere bouwsels zichtbaar, oa een afdak voor het drogen van de oogst en een afgesloten lemen hutje voor het bewaren van de oogst.
We zien hoe een Himba vrouw zich met rook wast. En met rode oker in vaseline insmeert.
Na alle uitleg blijkt het inwonertal van dit dorp verviervoudigd! Er is een soort marktje: uitgestald op kleden liggen er armbanden, kettingen, schalen en uit hout gesneden dieren op ons te wachten. Ze worden natuurlijk veel te duur aangeboden.... Bijna Chinese toestanden!
Overladen met allerlei armbanden ( zelfs Allard heeft er een gescoord) schalen en dieren komen we terug. Hoe dit allemaal in de toch al krappe 4WD moet passen....?
Nu zitten we bij het zwembad van de lodge lekker relaxed te genieten van de zo'n, het koude water en het prachtige uitzicht.
We hadden gehoopt op WiFi, maar onze toestellen pakken de betaalde code niet....
Misschien straks, we gaan hier vanavond eten.

Nb eindelijk internet! We weten niet wanneer ons dat weer gaat lukken. Foto's houden jullie te goed!

• 15 Juli 2014 - 19:21

Rob:

Hi,

Indrukwekkende belevenissen, geeft mij wel een goede indruk van Namibie! Toch weer heel anders als Zimbabwe en Z-Afr.

Groetjes
    Rob

• 17 Juli 2014 - 20:33

Geppy:

Ik dacht al dat er wat verbindingsproblemen waren: de verslagen kwamen wat op een bultje binnen. Maar gelukkig zijn ze er weer. Het nadeel van bereikbaar zijn is wel dat je ook bereikbaar móét zijn, zelfs als het niet kan. M.a.w. ik was al een pietsie ongeerust. Mooie foto's weer. En een bijzonder verhaal van dat dorp waar ze traditie en "moderne" tijd proberen te mixen.