Maandag 14 juli - Reisverslag uit Opuwo, Namibië van X Veenstra - WaarBenJij.nu Maandag 14 juli - Reisverslag uit Opuwo, Namibië van X Veenstra - WaarBenJij.nu

Maandag 14 juli

Blijf op de hoogte en volg X

15 Juli 2014 | Namibië, Opuwo

Maandag 14 juli

Gisternacht kwam de vrachtwagen met de nieuwe auto voor de Knollies aan bij het receptiegebouw. Vroeg in de ochtend bleek de vrachtwagen niet te kunnen starten. Niemand had startkabels. Dus de semi- kapotte auto half uur stationair gedraaid en daarna de accu in de vrachtwagen erbij gezet. Gelukkig, dit werkte. De nieuwe auto kon van de vrachtwagen af. Na het omzetten van de kampeerinventaris en persoonlijke spullen, konden we om half 10 wegrijden.
Toch heel goed geregeld, als je bedenkt dat het weekend was en in Afrika!
Onze wens om olifanten te zien werd eindelijk vervuld. Op ca 500m afstand zagen we een kudde met een kleintje, echte woestijnolifanten.
Die dag zagen we nog bavianen, zebra's, giraffes, struisvogels, oryxen, springbokken en natuurlijk heel veel koeien, geiten en ezels ( soms met beide voorpoten aan elkaar gebonden, zodat ze niet hard weg konden rennen)
De landschappen wisselden van bergen met canyons, naar steppes met roodgekleurde bomen, naar heuvels met Afrikaanse bossen (lage bomen die redelijk ver uitelkaar staan).
Op weg naar Sesfontein zijn we in een klein dorp gestopt en hebben o.a. heerlijk brood gekocht en dadels. We hebben ons verbaasd over de lokale kroeg achter tralies en een bok die ter plekke aan de horens werd afgevoerd naar..., de bok vond het duidelijk niet leuk. De mensen die er zaten waren kleurrijk: herero's, gewoon geklede mensen en enkele himba's.
In Sesfontein zijn we weer even gestopt in een oud fort. Een prachtig, vergane glorie koloniaal gebouw. We hebben er koffie en fris gedronken onder de palmbomen.
Sesfontein dankt zijn naam aan het feit dat er 6 bronnen waren. Het is inderdaad een oase in de dorre omgeving..
Na Sesfontein werd de weg erg slecht zodat we weinig kilometers konden maken, maar wel voor het eerst de 4x4 op doorgaande wegen nodig hadden. Onderweg nog gestopt voor Himba's en bijzondere bomen.
Rond half 5 kwamen we aan in Opuwo. Een grote plaats met heel veel Himba's en Herero's. Toen we stopten om te pinnen werden we overspoeld door Himba's. Ze waren erg opdringerig. Zelfs de kinderen vonden het naar. Allemaal wilden ze snuisterijen verkopen.
Het plaatsje zelf is niet fraai, veel plastic en andere rotzooi langs de weg. De mensen maken het wel weer kleurrijk.
Na een stop bij de supermarkt, waar we ook weer lastiggevallen werden en Henk en Allard de auto gingen bewaken, gauw naar de lodge/ camping. De lodge, Opuwo country hotel, ligt prachtig op een berg. Onderaan het terras ligt een fraai zwembad, de rand gaat over in de omgeving. Het gebouw is ook prachtig: hoog, met vele houten balken en rietgedekt.
De camping viel eerst wat tegen: we kregen plaatsen waar we niet met een daktent konden staan. Na wat geïmproviseer konden we de auto's plaatsen.
Het is dit keer een echte camping met gedeelde douches en toiletten, kortom met een gewoon toiletgebouw. Er zijn zelfs enkele grasveldjes.
We aten die avond rijst met curry en gehakt, wederom gemaakt door Tineke en Xiulian, mmmmmm.